Suspicious Minds

Suspicious Minds

Opgenomen tussen half één en half vier uur in de vroege ochtend van 23 januari 1969, tijdens die zo belangrijke Memphis-sessie in de American Sound Studios van Chip Moman die de King hielp terug te keren naar zijn troon. Suspicious Minds – het uiteindelijke meest memorabele nummer van zijn tweede comeback in 1968 – is Presley’s meesterwerk: Hij zingt zo intens door in de fade-out dat de band terugkomt voor nog een minuut van het tranentrekkende refrein.

Suspicious Minds is geschreven door de Amerikaanse songwriter Mark James. Nadat James’ eigen opname op Scepter Records in 1968 commercieel mislukte werd het nummer door producer Chips Moman aangeboden aan Elvis Presley die het nummer in 1969 naar de top zong en daarmee werd het één van de meest opmerkelijke successen van Presley’s carrière. Suspicious Minds word algemeen beschouwd als de single die in Presley’s carrière na The 68′ Comeback Special het succes terugbracht. Het was zijn zeventiende en laatste nummer één single in de Verenigde Staten. Rolling Stone Magazine rangschikte het later op nummer 91 op hun lijst van de 500 Greatest Songs of All Time.


Mark James – Elvis Presley

Elvis Presley’s opnames in American Sound Studio waren een direct gevolg van zijn ’68 Comeback Special, de special die producer Chips Moman’s interesse aanwakkerde om opnames met Elvis Presley te produceren die met zijn nieuwe stijl vol rock, gospel, country, rhythm & blues en soul zijn comeback maakte in de Memphis muzikale scene. George Klein, Memphis dj en goede vriend van Elvis, overtuigde Elvis om in deze studio op te nemen en Nashville links te laten liggen.

Suspicious Minds was het laatste nummer van een drie dagen durende sessie en er waren in totaal acht takes nodig voordat Elvis en het productieteam tevreden waren. Op 7 augustus 1969 kreeg het nummer zijn definitieve vorm toen het in Las Vegas opnieuw werd overgedubbed naar stereo en mono, waar de uiteindelijke master werd geproduceerd. Sessie-coproducent Felton Jarvis besloot om vanaf 03.36 aan het nummer een voortijdige 15 seconden durende fade-out toe te voegen om daarmee aan te sluiten op de wijze waarop Presley het nummer inmiddels uitvoerde in zijn Las Vegas podium act .


Elvis Presley Las Vegas The International Hotel Februari 1970


Elvis Presley – New York Madison Square Gardens 10 Juni 1972

Cover versies

Hoewel technisch gezien de versie van Elvis Presley een cover is wordt algemeen zijn uitvoering als origineel betiteld. Er waren verschillende artiesten die met deze uitvoering als inspiratiebron het nummer ook opnamen daar onder Dee Dee Warwick, B.J. Thomas, Waylon Jennings & Jessi Colter, Ben E King, The Heptones, Judy Cheeks, Ronnie McDowell, Candi Staton, Bowling for Soup, Gareth Gates, Pete Yorn, Sakis Rouvas, Miss Kittin and The Hacker, Rusted Root, Steve Hofmeyr, The Bourbon Cowboys, Blizzard, Dwight Yoakam, Glasvegas & Florence (Florence & the Machine), Bon Jovi, Bruce Springsteen en Clay Aiken.


Dee Dee Warwick – B.J. Thomas


Waylon Jennings & Jessi Colter – Dwight Yoakam


Ben E King – The Heptones


Judy Cheeks – Candi Stanton


Bowling for Soup – Gareth Gates


Pete Yorn – Miss Kittin and The Hacker


Sakis Rouvas – Rusted Roots


Glasvegas & Florence – Clay Aiken


Bruce Springsteen e.a.

Suspicious Minds is in het Nederlands opgenomen door Guido Belcanto en een Italiaanse versie werd op genomen door Luciano Ligabue.

Songtekst

Suspicious Minds (Mark James)

We’re caught in a trap
I can’t walk out
Because I love you too much, baby

Why can’t you see
What you’re doin’ to me?
When you don’t believe a word I say

We can go on together
With suspicious minds
(Suspicious minds)
And we can build our dreams
On suspicious minds

So if an old friend I know
Drops by to say hello
Would I still suspicion in your eyes?

Here we go again
Askin’ where I’ve been
You can’t see the tears for real I’m cryin’
(Tears I’m cryin’)

We can go on together
With suspicious minds
(Suspicious minds)
And we can build our dreams
On suspicious minds

If only our love survived
I’d dry the tears from your eyes
Just don’t let a good thing die
Well honey, you know I would never lie to you

We’re caught in a trap
I can’t walk out
Because I love you too much, baby

Why can’t you see
What you’re doin’ to me?
When you don’t believe a word I say

Well don’t you know I’m
Caught in a trap
I can’t walk out
Because I love you too much, baby

(5x)