Shake, Rattle And Roll

Shake, Rattle And Roll

Shake, Rattle and Roll is een twaalf bar-blues rock en roll nummer die in 1954 werd geschreven door Jesse Stone onder zijn songwriting-psuedoniem Charles E. Calhoun. De oorspronkelijke opname staat op naam van Big Joe Turner en staat als # 126 op de lijst van de 500 Greatest Songs of All Time van het blad Rolling Stone.
In het begin van 1954, Ahmet Ertegun, de grote baas van Atlantic Records, daagde Stone uit om voor Big Joe Turner, een blueszanger die voor de Tweede Wereldoorlog zijn carriere in Kansas City was begonnen, een up-tempo bluessong te schrijven. Stone pakte de uitdaging op en kwam na enige creatieve probeersels met Shake, Rattle and Roll op de proppen, een uitdrukking die al in eerdere nummers was gebruikt. Al Bernard had al in 1919 een nummer over gokken met deze titel opgenomen en dezelfde uitdrukking werd ook gebruikt in Roll The Bones door The Excelsior Quartette in 1922.


Al Bernard / Shake, Rattle & Roll – Big Joe Turner Shake, Rattle & Roll live

Ondanks dat werd Big Joe Turner’s versie opgenomen en wel in New York op 15 februari 1954. Het schreeuwende koor uit Jesse Stone, Jerry Wexler en Ahmet Ertegün . De saxofoon-solo was van Sam (The Man) Taylor. De opname van Turner werd uitgebracht in april 1954 en was een groot commercieel succes; # 1 op de Amerikaanse Billboard R & B hitlijst en # 22 in de Billboard Pop hitlijst.
De song is in zijn oorsprong zeer seksueel getint. Misschien is het wel de wellustige tekst “I’ve been holdin’ it in, way down underneath – You make me roll my eyes, baby, make me grit my teeth” die deze seksuele referentie het meest tot uitdrukking brengt. Het gebruik van de tekst shake, rattle en roll in het refrein verwijst eveneens naar nogal luidruchtige seksuele activiteiten.


Big Joe Turner / single versie – geremasterde studio versie

Cover versies

Bill Haley & His Comets’s versie van de song werd opgenomen op 7 juli 1954, drie weken nadat Joe Turner’s Shake bovenaan de R & B charts stond, was met het weglaten van de meest seksuele tekstgedeelten de gekuisde versie van het nummer. Haley’s producer Matt Gabler wilde een schone tekst om censuur van radio- en TV-stations te voorkomen.
De opname werd uitgebracht in augustus 1954 en bereikte # 7 op de Billboard Pop hitlijst en bracht in totaal zevenentwintig weken door in de Top 40.


Bill Haley

Van Elvis Presley zijn van het nummer twee studio-opnames bekend, een op 6 januari of 13 februari 1955 opgenomen demo voor Sun Records, voor het eerst uitgebracht in juni 1992 op The Complete 50’s Masters, en één in 1956 voor RCA Victor voor het eerst uitgebracht in juni 1956 op de EP Elvis Presley EPA 830 en augustus 1956 op single 47-6642 met als B-kant Lawdy, Miss Clawdy.
In beide versies mengde Elvis de teksten van Haley en Turner door elkaar en voorzag het nummer van een sneller tempo dan Haley’s arrangement.


Elvis Presley take 1-7 – Elvis Presley take 8


Elvis Presley take 12 (originele single)

Andere opmerkelijke opnames van Shake, Rattle and Roll zijn de versie’s van Arthur Conley, The Beatles, Sam Cooke, Willy DeVille, Johnny Horton, Tony Sheridan, The Swinging Blue Jeans, Fats Domino, Jerry Lee Lewis, NRBQ, Huey Lewis & The News, Patsy Cline en Doc Watson. Jools Holland nam een big band versie op voor zijn album The Collection uit 2008.


Arthur Conley – The Beatles


Sam Cooke – Wlly DeVille


Johnny Horton – Tony Sheridan


The Swinging Blue Jeans – Fats Domino


Jerry Lee Lewis – Patsy Cline

Songtekst

Shake, Rattle & Roll (Jesse Stone a.k.a. Charles Calhoun)

Get outta that bed, wash your face and hands
Get outta that bed, wash your face and hands
Well, you get in that kitchen, make some noise with the pots ’n pans

Way you wear those dresses, the sun comes shinin’ through
Way you wear those dresses, the sun comes shinin’ through
I can’t believe my eyes, all that mess belongs to you

I believe to the soul you’re the devil and now I know
I believe to the soul you’re the devil and now I know
Well, the more I work, the faster my money goes

I said shake, rattle and roll, shake, rattle and roll
Shake, rattle and roll, shake, rattle and roll
Well, you won’t do right to save your doggone soul

Yeah, blow Joe!

I’m like a one-eyed cat peepin’ in a seafood store
I’m like a one-eyed cat peepin’ in a seafood store
Well I can look at you till you ain’t no child no more

Ah, shake, rattle and roll, shake, rattle and roll
Shake, rattle and roll, shake, rattle and roll
Well, you won’t do right to save your doggone soul

I get over the hill and way down underneath
I get over the hill and way down underneath
You make me roll my eyes, even make me grit my teeth

I said shake, rattle and roll, shake, rattle and roll
Shake, rattle and roll, shake, rattle and roll
Well, you won’t do nothin’ to save your doggone soul

Shake, rattle and roll!