Rosanne Cash – The River & The Thread

Rosanne Cash – The River & The Thread

Op haar nieuwe album The River & The Thread, bijna acht jaar nadat Rosanne Cash haar album Black Caddilac met originele nummers uitbracht, is Cash in een overpeinzende stemming die in de elf songs van dit album, die zij samen met haar huidige echtgenoot en producer John Leventhal schreef, duidelijk naar voren komt. Het resultaat is iets dat raakt aan vele hoogtepunten van de zuidelijke muzikale cultuur, van country twang tot bluesy soul.

Hoewel de laatste zin klinkt alsof het album een beperkende stilistische bereik heeft is de variëteit die Cash daadwerkelijk heeft gecrëeerd soms adembenemend. Het album opent met The Feather Is Not A Bird, die een swampy Credence Clearwater Revival-achtige uitstraling heeft . Night School die uitvoerig is georkestreerd en met When the Master Calls the Roll worden we getrakteerd op een opwindende gospel die een verhaal met een triest einde uit de burgeroorlog blijkt te zijn. Interessant detail, Cash had bij het schrijven van dit tragisch nummer hulp van John Leventhal (haar huidige echtgenoot) en Rodney Crowell (ex-echtgenoot). Hoewel Cash niet bekend staat als schrijver van religieuze muziek komt ze met Tell Heaven erg dichtbij een eigentijdse hymne. Zonder al te prekerig te zijn adviseert de tekst het gebed als een oplossing voor al die situaties waarin het leven je in de steek laat. Muzikaal heeft dit nummer een licht gedempte Dire Straits uitstraling.

Bij een eerste blik op songtitels dacht ik bij Etta’s Tune meteen dat het nummer Cash’ eerbetoon was aan de overleden soulzangeres Etta James. Immers, een nummer over deze zuidelijke-soulzangeres zou perfect passen tussen de andere nummers. Het is echter een biografische schets over Etta Grant, echtgenote van Marshall Grant, 65 jaar geleden Johnny Cash’ oude bassist in de originele Tennessee Two. Marshall Grant was als een vaderfiguur voor Rosanne en de derde persoon die baby Rosanne na haar geboorte in zijn armen hield. Het was het eerste nummer die Cash voor dit album schreef.

Hoewel veel van dit album in de zuidelijke staten ligt beperkt Cash zich niet strikt tot deze zuidelijke omgeving, zo noemt ze zowel Spanje en Frankrijk in Modern Blue. Het nummer waarin veel namen van verschillende locaties worden genoemd neemt een lange weg om een relatief eenvoudige boodschap over te brengen all the wealth of the world isn’t worth much without the affection of the ones we love.
(alle rijkdommen van de wereld zijn niet veel waard zonder de liefde van degenen die we liefhebben).

Rosanne Cash is in de muziekindustrie niet een van de meest productieve artiesten, maar ze is als die stille vrouw op een feestje, ze heeft altijd iets belangrijks en onvergetelijks te zeggen wanneer ze spreekt. Met The River & The Thread schrijft en zingt Cash over een wereld die ze het beste kent, de zuidelijke staten, haar geboortegrond. Dat zuiden is als een bodemloze put van inspiratie, één waar geesten uit zowel een trots als een beschamende verleden altijd levendig kunnen worden opgeroepen met precies de juiste muzikale betovering.
Rosanne Cash is niet bijzonder productief geweest in de 21e eeuw, net 40 minuten, maar ze heeft geleerd dat elk woord en elke noot telt en dit album bevestigt nogmaals dat ze is uitgegroeid tot een bijzondere artiest met het talent en de visie om de verhalen van haar reizen door het zuiden te vertalen in levendige en het leven beïnvloedende nummers. Cash is zeker geen muzikale “heilige” maar ze is een slimme en eerlijke songwriter met uitstekende vaardigheden. The River & The Thread, die vanaf 14 januari 2014 in de winkels ligt, bewijst dat deze vaardigheden in de loop van de acht “schrijverloze” jaren niet zijn verminderd.

01. A Feather Is Not A Bird

02. The Sunken Lands

03. Etta’s Tune

04. Modern Blue

05. Tell Heaven

06. The Long Way Home

07. World Of Strange Design

08. Night School

09. 50000 Watts

10. When The Master Calls The Roll

11. Money Road


World Of Strange Design – Tell Heaven


Etta’s Tune – Interview