Biografie Arthur Alexander

Arthur Alexander Jnr. werd geboren op 10 mei 1940 in Florence, Alabama aan de Tennessee River, die Florence scheidt van Sheffield en Muscle Shoals. In deze landelijke gemeenschap weerkaatsten de klanken van de huis aan huis gespeelde gospel- en bluessongs. Zijn moeder en zus zongen in de plaatselijke kerk, terwijl zijn gitarist-vader gospelnummers speelde met behulp van de hals van een fles whisky. Op de zaterdagavonden speelde Alexander Snr. de blues in de hete, stoffige juke-joints rond Sheffield.


Anna – You Better Move On – Soldier Of Love


Whole Lot Of Trouble – Everyday I Have To Cry – A Shot Of Rhythm And Blues

In de zesde klas Alexander Jnr. lid van een gospel groep The Heartstrings, de andere leden waren ouder en afgezien van lokale optredens verschenen ze meestal zonder Arthur. Na het verlaten van de middelbare school, werkte hij als piccolo bij het Sheffield Hotel. Iedereen vertelt een andere versie van Arthur’s eerste bezoeken aan de studio. Hijzelf verteld dat zijn vriend Rick Hall hem introduceerde bij een plaatselijke tekstschrijver Tom Stafford, Rick Hall meent dat Arthur’s moeder als dienstmeid voor de familie Stafford werkte en in die situatie het contact met Stafford ontstond.
Donnie Fritts, lid van The Heartstrings, dacht dat het contact ontstond nadat Stafford The Heartstrings uitnodigde om auditie bij hem te doen, op de toen opgenomen demo’s bespeeld Donnie de gitaar en de piano.
Arthur leverde de melodie├źn voor Stafford’s teksten en de twee werkten in een kamer boven een drogisterij in Florence die eigendom is van Tom Stafford’s vader.
Rick Hall gebruikte dezelfde kamer als kantoor: hij en Billy Sherrill, leden van de roll rock ‘n’ combo The Fairlanes, gaven hun kennis en ervaringen door aan en adviseerden beginnende artiesten.

In 1958, schreven Alexander en Henry Lee Bennett “She Wanna Rock”, die door Stafford en Hall werd gepubliceerd in de catalogus van Florence Alabama Music Enterprises (FAME). Stafford bood de song aan platenmaatschappij Decca in Nashville aan, waar het in april 1959 werd opgenomen door de C & W zanger Amie Derksen.
Het daarop volgend jaar (1960) schreef Alexander samen met Stafford de song “Sally Sue Brown”, die Arthur op een tweesporenmachine opnam in Stafford’s SPAR MUSIC in Florence. Stafford nam de band mee naar Memphis, waar hij Judd Phillips (broer van muziekpionier Sam Phillips (SUN Records) bereidt vond het nummer als Arthur (Junior) Alexander’s eerste single op Judd Phillips’ Judd Records uit te brengen.

Deze Judd single werdt met groot enthousiasme ontvangen. Rick Hall kocht een voormalig tabak-pakhuis in Muscle Shoals, bekleedde de muren met eierdozen en installeerde een viersporenmachine. Het was daar, in de zomer van 1961, dat Alexander het nummer “You Better Move On” opnam. De gevolgen waren enorm, behalve dat het de beste plaat was in een zwaar maar meer dan een boeiend jaar, het is de eerste uit de Piney Woods afkomstige zwarte zanger/country band een combinaties die de bloeitijd van late jaren zestig soul zou domineren. De band, bekend als Dan Penn and The Pallbearers (ze reisden in een lijkwagen), met David Briggs op piano, Jerry Carrigan op drums en de 18-jarige Norbert Putnam op bas. Volgens Putnam was “You Better Move On” hun eerste sessie voor Rick Hall. Donnie Fritts en Dan Penn wijzen ook op de aanwezigheid van Forrest Riley en Terry Thompson, die de B-kant “A Shot Of Rhythm And Blues” schreven. Wij waren helemaal georienteerd op R & B zei Putnam later, “we waren strikt jonge muzikanten die graag soul-music speelden. Deze Alabama-jongens, nauwelijks van de middelbare school, werden de kern van de meest prestigieuze en gewilde sessiemuzikanten van Nashville. Hun nalatenschap, een onderscheidende zuidelijke ritme-sectie van ingehouden gitaarspel, schaars bespeelde bas en drums en alle opname-microfoons aangesloten met de laag ingestelde versterkers, gaf Muscle Shoals het predikaat: soul-hoofstad van de wereld.
Uitgebracht op Nashville’s Dot Records, werd de song een soul/R & B hit en werd de basis gelegd voor de later zo bekende opname-studio FAME. “You Better Move On” is misschien wel Alexander’s bekenste nummer, en werd ondermeer opgenomen door The Rolling Stones, The Hollies, George Jones & Johnny Paycheck en Mink DeVille.
“Anna (Go To Him)”, een Amerikaanse R & B top tien hit voor Alexander, werd ook opgenomen door The Beatles en Humble Pie. The Beatles deden ook live-opnames van “Soldier of Love”, die ook werd uitgevoerd door Marshall Crenshaw en Pearl Jam, “A Shot of Rhythm and Blues” en “Where Have You Been” in 1962 live opgenomen in de Star-Club in Hamburg. “Set Me Free” (gecoverd door Esther Phillips en Joe Tex) werden ook grote hits en vestigde Alexander’s naam als baanbrekende arrangeur van door anderen geschreven songs en als een belangrijke singer-songwriter van eigen werk.


The Rolling Stones – The Beatles – The Beatles

The Beatles – The Beatles – Joe Tex

In het midden van de jaren 1960, veranderde Alexander van platenlabel, Sound Stage 7, maar slaagde er niet in commercieel succes te verwerven. Het album Arthur Alexander (1972) voor Warner Brothers leek veelbelovend, maar zijn aanwezige potentie leek te verwelken. Hij had nog wel een geringe pophit in 1975 met “Every Day I Have To Cry” op Buddha Records, maar het succes bleek van korte duur te zijn. Meerdere artiesten zoals Ike en Tina Turner (productie Phil Spector), The McCoys, Dusty Springfield, Joe Stampley, CJ Chenier namen deze song ook op. De follow-up single “Sharing The Night Together” (geschreven door Muscle Shoals songwriters Ava Aldridge en Eddie Struzick) bereikte voor Arthur Alexander een bescheiden # 92 op de R & B charts, Dr Hook & the Medicine Show echter scoorden er in 1978 een Top 10 hit mee.

Arthur Alexander verliet bij gebrek aan succes de muziekwereld en verdiende gedurende vele jaren zijn geld als buschauffeur. In 1990 werd hij toegelaten in de Alabama Music Hall of Fame. Als gevolg van hernieuwde belangstelling voor zijn muziek begon Alexander opnieuw op te treden in 1993. Zijn laatste album Lonely Just Like Me werd zijn eerste in 21 jaar. Hij tekende in Mei 1993 een nieuw platencontract voor het label Elektra. De voortekenen voor een nieuwe succesvolle herstart van zijn carriere waren hoopvol voor Arthur maar een fatale hartaanval in de daarop volgende maand, drie dagen na het eerste optreden met zijn nieuwe band in Nashville, werd hem fataal.
Alexander is de enige songwriter wiens songs zijn opgenomen door The Beatles, The Rolling Stones, Bob Dylan (“Sally Sue Brown”) en Ry Cooder (“Go Home Girl”).


Sally Sue Brown (Bob Dylan) – Go Home Girl (Ry Cooder) – Love me Warm And Tender (Arthur Alexander)

Don’t You Know Girl – Sharing The Night Together – The Girl That Radiates That Charm