Biografie Warren Zevon, deel 1

Zevon werd geboren in Chicago, Illinois, als zoon van Beverly Cope (Simmons) en William Zevon. Vader William was een Joodse immigrant uit Rusland met als oorspronkelijke achternaam “Zivotovsky” en zijn moeder Beverly was afkomstig uit een Mormoonse familie. Ze verhuisden naar Fresno, Californië. Op 13-jarige leeftijd bracht Warren af en toe een bezoek aan Igor Stravinsky waar hij samen met Robert Craft korte tijd moderne klassieke muziek studeerde. Warren’s ouders scheidden toen hij 16 jaar oud was en hij besloot al snel om te stoppen met zijn opleiding op de middelbare school en van Los Angeles, waar hij inmiddels woonde, naar New York te verhuizen om zijn grote droom, folkzanger worden, te verwezenlijken.
Al op de middelbare school had Warren blijk gegeven van die ambitie door met vriend Violet Santagelo het duo lyme & cybelle (in het kader van de uitoefening van artistieke vrijheid vermeden ze in de hoofdletters bandnaam ). In New York werkte Warren als sessiemuzikant en jingle-componist. Hij schreef een aantal nummers,”Like the Seasons” en “Outside Chance”, voor zijn White Whale label collega’s van The Turtles.


Like The Seasons – Outside Chance

Of Warren mee heeft gewerkt aan deze opnamen is niet bekend. Een andere nummer die hij in die tijd schreef “She Quit Me” werd in de soundtrack voor de film Midnight Cowboy (1969) opgenomen. Om het nummer aan te laten sluiten op de gebeurtenissen in de film werd het nummer opnieuw opgenomen als de vrouwelijke tegenpool “He Quit Me” door Leslie Miller.


She Quit Me – He Quit Me

Zevon’s eerste poging om als uitvoerende artiest een solo-album op te nemen monde in 1969 uit in “Wanted Dead or Alive”, het album werd geproduceerd door cultfiguur Kim Fowley maar zowel artistiek als comercieel bleek het flop te zijn. Flitsen van zijn latere schrijversvooroordeel in zaken als romantisch verlies en zwartachtige geweld zijn reeds aanwezig in nummers als “Blues Tule’s” en “A Bullet for Ramona”.
Pogingen om een tweede album op te nemen werden gecanceld en Zevon ging werken als voor The Everly Brothers als toetsenist, bandleider en muziek-coördinator.


Blues Tule’s – A Bullet for Ramona

Gedurende een aantal jaren toerde Zevon en maakte opnamen met Don Everly en Phil Everly die beiden afzonderlijk probeerden om na hun breuk een solocarriere op te bouwen. De ontevredenheid met zijn eigen carrière en een gebrek aan geld bracht hem in de zomer van 1975 naar Spanje, waar hij woonde en speelde in The Dubliner Bar, een kleine bar in Sitges bij Barcelona, eigendom van de voormalige huurling David Lindell. Samen schreven ze “Roland de Headless Thompson Gunner”.


Roland de Headless Thompson Gunner

In september 1975 ging Zevon terug naar Los Angeles, waar hij een kamer deelde met de toen nog onbekende Stevie Nicks en Lindsey Buckingham. In LA werkte hij samen met Jackson Browne, die in hetzelfde jaar het album “Warren Zevon” produceerde, het album betekende Zevon’s debuut voor Asylum Records. Hoewel Zevon deel was van de Los Angeles-beweging van donkere en ironische songwriters als Brown en andere leidende artiesten hadden zij hun wortels in de vroege folk- en country-scene en was er een sterk streven naar songwriting in de stijl van artiesten als Bob Dylan en Joni Mitchell, een streven waarin Zevon met dit album op een indukwekkende wijze was geslaagd.
Het album werd slechts een bescheiden commercieel succes maar zou later in de eerste editie The Rolling Stone Record Guide als een meesterwerk worden aangeduid.
Artiesten als Stevie Nicks, Lindsey Buckingham, Mick Fleetwood, John McVie, leden van The Eagles, Carl Wilson, Linda Ronstadt en Bonnie Raitt werkten aan dit album mee. Ronstadt was zo onder de indruk van de nummers van Zevon dat ze een jaar later voor haar zevende album “Hasten Down The Wind” veel van zijn nummers waaronder “Hasten Down The Wind”, “Carmelita”, “Poor Poor Pitiful Me” en “Mohammed’s Radio” opnam.


Hasten Down The Wind – Carmelita


Poor Poor Pitiful Me – Mohammed’s Radio

De eerste tournee van Zevon sinds jaren was in 1977 tijdens concerten van Jackson Brown waarin hij in het middendeel van het concert als gast optrad. Van het concert van 8 december 1976 circuleert er een bootleg-opname van het VPRO-radioprogramma “VPRO Vrijdag” onder de titel “The Offender meets the Pretender”.

Het complete concert zoals destijds werd opgenomen van de radio.

Warren Zevon live 08-12-1976 VPRO studio

biografie deel 2